פילאטיס

מהי שיטת הפילאטיס?

שיטת הפילאטיס פותחה על ידי ג'וזף פילאטיס, ספורטאי שחקר ענפי ספורט רבים כגון איגרוף שחיה אקרובטיקה אטלטיקה וכו'. הגדרתו של פילאטיס לשיטה היא "שליטת המוח על השריר". שיטת הפילאטיס הינה שיטת תרגול לאימון גופני  המבוצעת בשני אופנים: ביצוע סט תרגילים מלא על מזרן או עם מכשירים בסטודיו מיוחד. בין אם השיטה מבוצעת על מזרן או עם מכשירים, מטרתה להביא את המתעמל למצב שיוכל לבצע את הפעולות היומיומיות במינימום מאמץ ללא פציעות מיותרות או שחיקה שלא לצורך. על פי השיטה,כשמחזקים את הגוף, יש להתרכז קודם כל במרכז הגוף, זאת על ידי ביצוע של סדרת תרגילים הגורמים לגוף לגייס את השרירים בצורה נכונה, מדוייקת ויעילה תוך הפעלה של השרירים המייצבים (שרירי הליבה). בפעילות הפילאטיס יש התמקדות בתנועתיות עמוד השדרה לכל הכיוונים מצד אחד והארכתו כלפי מעלה מצד שני. שילוב נשימה נכונה, תנועה מדוייקת וזרימה כללית בתירגול, הם בסיס השיטה ולכן ריכוז ומחשבה מלאה בזמן הביצוע הכרחיים.

קצת על תרגול הפילאטיס: 

לתרגול פילאטיס יתרונות רבים. התרגול מתבצע בצורה איטית עדינה ומבוקרת עם מספר חזרות מצומצם ודרישה מתמדת מהשרירים המייצבים, להכנס לפעולה. סגנון  זה יאתגר ויעצים את התרגול.  בראש ובראשונה יש לתרגל נשימה נכונה, כזו המבוצעת באופן שונה מאשר בפעילות גופנית אחרת.
באימון פילאטיס הדגש הוא על פעילות ממושכת ללא הפוגות, כאשר שרירי הליבה מגוייסים כל העת, לפיכך יש לתרגל נשימה שונה מהנשימה הסרעפתית הרגילה, כזו המכוונת יותר אל הגב והצלעות והאחורית ולא אל הבטן.  נקודה חשובה נוספת היא תנועות ארוכות ומלאות, כך נשפר את גמישות הגוף כולו ואת תנועתיות המפרקים.
בתרגילי פילאטיס נקפיד יותר מתמיד על יציבה נכונה של כל הגוף בכל תנוחה תוך הנחייה מדויקת ומפורטת של הדגשים בכל מנח ומנח.

עקרונות שיטת הפילאטיס

תנועתיות:

תנועה של מספר קבוצות שרירים בו זמנית ששומרת על טווחי תנועה תקינים ודורשת ממערכת העצבים לפעול בצורה מדויקת ונכונה, תזמון גיוס השרירים משתפר וכתוצאה מכך תשתפר גם היכולת הקורדינטיבית.

נשימה:

מערכת הנשימה היא זו שמזרימה חמצן לגופינו, זו מערכת טיבעית ולא רצונית. ליפעמים בזמן ביצוע פעילות גופנית מאומצת, קיימת נטייה לעצור את הנשימה. בשיטת הפילאטיס עקרון זה חשוב ביותר, והוא זה שיאפשר לנו לבצע את התרגילים בצורה זורמת יותר ולאורך זמן נשימה נכונה אף תאפשר לנו לבצע תנועות מורכבות ביתר קלות ובמדויק.

ריכוז:

המחשבה, היא זו שיוצרת לנו את התנועה ולכן חשוב ביותר לא לתת למחשבות לנדוד בזמן תרגול בשיטת הפילאטיס. הריכוז חשוב בכדי לקיים דו שיח פנימי תוך כדי תרגול בכדי לנסות להרגיש ולהבין את התנועה. כשאנו מבינים את התנועה, אנו מבצעים אותה טוב יותר ונכון יותר.

שליטה:

תרגול נכון של שיטת הפילאטיס יתבצע בשליטה מלאה של המוח והגוף, בזמן ביצוע בתרגילים נדרשת מחשבה עמוקה ומדויקת תוך מתן תשומת לב לשרירים התנועתיים בתרגיל וחשוב לא פחות, לשרירים המייצבים.

דיוק:

תרגול תנועתי מדויק תמיד ישפר את התוצאות, בשיטת הפילטיס דיוק התנועה חשוב ביותר והוא זה שייקבע האם הביצוע אפקטיבי או לא. בשיטת הפילאטיס לכל תנועה יש מטרה ולכן אם לא נדיק אנו עלולים להפסיד את הנקודה המרכזית שלשמה בוצע.

קצב וזרימה:

באופן טיבעי שרירי הגוף נעים בתנועה זורמת, תנועה תקינה היא רצופה מדוייקת ועגולה. בשיטת פילאטיס הדגש הוא על זרימת התנועה ללא קיטועים בתוך התרגיל ואף במעבר לתרגיל הבא, דבר שיוצר הרמוניה בתרגול.

מאת: שני שרגאי – מדריכת פילאטיס אישית

כתבות וסרטוני כושר נוספים בקטגורית תרגילי פילאטיס

פילאטיס יתרונות השיטה
פילאטיס
חיזוק שרירי רצפת האגן
סרטון תרגיל פילאטיס לבטן ולירכיים
סרטון תרגיל פילאטיס לנשימה נכונה וחיזוק הבטן